اگر بخواهیم تعریف پلتفرم را در فضای کسب و کار بگوییم این چنین است: پلتفرم ها سکوهایی هستند که فرصتی برای بهتر دیده شدن در اختیار افراد و کسب و کار ها قرار می دهد.

یکی از زمینه هایی که در آن پلتفرم نقش بسیار مهمی را ایفا می کند دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات است.

بنابر نکته های کلیدی پارکر و همکارانش، مهم ترین ویژگی پلتفرم این است که به جای تولید و عرضه ی محصول، فضا و زیر ساختی برای رابطه ی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک محصول ( کالا یا خدمت ) ایجاد می کند. کسب و کاری که پلتفرم نباشد، کسب و کار پایپ لاین یا کسب کار خطی می نامند. کسب کار ها معمولا بین دو طیف خطی و پلتفرم قرار دارند.

منبع کسب و کار های پلتفرمی در کجاست؟

کسب و کارهای پلتفرمی تخصصی در تولید و عرضه ی محصول ندارند. منبع و اصل پلتفرم ها مکانیزی است که عرضه کننده و تقاضا کننده را به یکدیگر وصل می کنند.

_ اگر بخواهیم یک تعریف کلی از پلتفرم داشته باشیم می توانیم بگوییم، پلتفرم، نرم افزار یا سخت افزاری است که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار می گیرد. شما هنگامی که می خواهید از یک نرم افزار استفاده کنید لازم است بدانید که از چه پلتفرمی استفاده شده است.

پلتفرم سخت افزاری کامپیوتر چیست؟

به مجموعه ای از سخت افزار های کامپیوتری می گویند که در هنگام کار با یکدیگر می توانند نرم افزار هایی را به اجرا در آورند. در واقع سخت افزار زیر مجموعه ای است که نرم افزار را به اجرا در می آورد.

پلتفرم نرم افزاری کامپیوتر چیست؟

پلتفرم نرم افزاری، در واقع یک نرم افزار بسیار وسیع است که بر روی پلتفرم سخت افزاری اجرا می شود و اجازه می دهد نرم افزار های مختلفی در آن فعال شوند. برنامه نویسان می توانند برای یک پلتفرم نرم افزاری، برنامه ها و نرم افزار های مختلفی بسازند. سیستم عامل اندروید و ویندوز را می توان از بهترین و محبوب ترین پلتفرم ها دانست. سیستم عامل ها رابط بین سخت افزار ها و نرم افزار ها هستند.

پلتفرم های معروف ایران

پلتفرم های معروفی در ایران وجود دارد، این پلتفرم ها عبارتند از: آپارات، دیجی کالا، کافه بازار و...این وب سایت ها پلتفرم های مطرح ایران هستند.

پلتفرم های نوپا در ایران

در ایران استارتاپ هایی به تازگی شروع به فعالیت کرده اند، سایت های این استارتاپ ها عبارتند از: بی پارک،نوبازار، سی می پلاس ، HiWork و... ،که ویژگی های خوبی را می توان در آن ها یافت.