ما در این مطلب سعی داریم انواع روش ها و مهارت های لازمه را در این زمینه بگوییم با ما همراه باشید:

1_ به کار بردن لحن مناسب

به هنگام گفتگو حتما باید از لحن مناسبی استفاده کنید. اگر شما از لحن غیر دوستانه و کلمات نا مناسب استفاده کنید مانند: دیگه چی، یا دیگه چه کمکی از من ساخته است، مطمئنا مشتری خوشش نمی آید و ممکن است شما آن را از دست بدهید. بنابراین همیشه سعی کنید از بهترین لحن ممکن و دوستانه در جملات خود استفاده کنید.

2_ مختصر و مفید نه خشن

اکثر مشتریان حوصله ای برای خواندن مطالب طولانی ندارند. هر چند که آن مطلب زیبا باشد ولی آن ها وقتی برای خواندن نمی گذارند. اگر شما از پاراگراف های کوتاه تر و با مفهوم تری استفاده کنید افراد ترغیب می شوند که آن را مطالعه کنند. برای ارتباط با مشتری بهتر است از مقالات و پیوند به صفحات اینترنتی مناسب استفاده کنید. هدف شما از فرستادن این مقالات و ایمیل ها این است که اگر مشکلات و ابهاماتی برای مشتری پیش بیاید برطرف شود. حتما سعی کنید چند خط هم در آخر ایمیل خود به صورت مونولوگ بنویسید تا متوجه ارتباط دو نفره ی شما شود.

3_ شناخت ادبیات مشتری

سعی کنید همان طور که مشتری با شما صحبت می کند شما هم همان گونه صحبت کنید. مثلا اگر جدی و رسمی بود شما هم همین طوری باشید یا اگر دوستانه و صمیمی گفتگو کرد شما هم با همان لحن صحبت کنید. دقت کنید که مشتری شما چگونه است و لحن آن را بشناسید و در ایمیل ها استفاده کنید. اگر خشن بود سعی کنید آن را آرام کنید و اگر خوشحال بود به آن اهمیت دهید. در بیشتر ارتباطات شبیه به مشتری بودن لذت بخش است اما نباید عین او باشید.

4_ با ظاهر سازی، مشتری را فریب ندهید

در ارتباط با مشتری از ظاهر سازی در کلام و رفتار خود خودداری کنید. سعی کنید خود را از آن چیزی که هستید بزرگ تر جلوه ندهید اگر این گونه باشد و مشتری متوجه شود صد در صد از خرید محصول شما منصرف می شود. پس همیشه با مشتری خود صادق باشید تا آن ها از شما خرید کنند.

5_ صدای واضح در فن بیان

بسیاری از فروشندگان هستند که درهنگام صحبت، مشتری متوجه حرف آن ها نمی شود. مشکل عمده ای که دارند این است که یا با لهجه صحبت می کنند یا بسیار تند حرف می زنند. که همین عوامل باعث می شود تا جویده جویده کلمات خود را بیان کنند. برای حل این مشکل بایستی صدای خود را ضبط کنید و سپس به صدای ضبط شده ی خود گوش دهید این گونه مشکلات خود را متوجه می شوید و اصلاح می کنید.

6_ سرتان را بالا بگیرید تا فن بیانتان قوی شود

تمرین کنید هنگامی که دارید با مشتری صحبت می کنید سرتان را بالا بگیرید و ارتباط چشمی برقرار کنید. اگر در هنگام گفتگو به چپ و راست نگاه کنید نشانه ی این است که یا اعتماد به نفس ندارید یا دروغ می گویید.

7_ تقویت گوش ها برای خوب گوش دادن

شما باید همیشه از گوش های خود مواظبت کنید اگر در مکانی هستید که صدای بلند وجود دارد آن مکان را ترک کنید یا گوش های خود را بگیرید. یک تمرین برای تقویت گوش ها این است که روزانه سه دقیقه فقط به سکوت محض توجه کنید.

8_ شرح آینده

وقتی نظر مشتری با اوضاع و امکانات فعلی شما مطابقت ندارد، نباید با یک خداحافظی ساده او را به حال خود رها کنید. برای اینکه مشتری احساس توجه و شنیده شدن داشته باشد باید به او اطمینان بدهید که نظراتش به سایر قسمت های مربوطه منعکس خواهد شد و در برنامه های آتی حتما از آن ها استفاده می شود.

ما در این مطلب نکته هایی درباره ی فن بیان برای شما بازگو کردیم. اگر در کار بازاریابی هستید یا قصد فروش محصول خود را دارید به این نکته ها توجه کنید.