یعنی اگر کسی بخواهد ایده شما را بدزدد باید تمام فعالیت های زندگی اش را متوقف کند و همه ی تمرکزش را بر روی ایده شما بگذارد. بنابراین بسیار بعید است کسی که ایده تان را با او مطرح می کنید تمایل داشته باشد تا از ایده شما استفاده کند، حتی اگر افراد هم بخواهند از روی تفنن آن ایده را اجرایی کنند شاید تمرکز مورد نیاز را نداشته باشند.

ایده ها به دلایل زیر دزدیده نمی شوند:

_ ایده های اولیه معمولا موفق نیستند زیرا خام و نسنجیده اند و احتمال شکست در آن ها زیاد است.

کسی که همت و پشتکار و دانش و همچنین تیم لازم برای اجرا کردن ایده ای را داشته باشد، مطمئن باشید خودش دارای چندین ایده اجرا نشده در ذهن است و مشتاق این است که زودتر آن را اجرایی کند نه دزدیدن ایده دیگران.

برای جلوگیری از این عوامل احتمالی بهتر است برای اینکه ایده تان دزدیده نشود کار های زیر انجام دهید:

1_ همه ی ایده خود را نگویید

برای هر شخصی با توجه به نقش و انتظاری که از او دارید، بخش های مورد نیاز و توجه وی را بگویید، این گونه کل ایده فاش نمی شود.

2_ بدل ایده را ارائه دهید

زمانی که می خواهید ایده خود را برای کسی مطرح کنید سعی کنید بدل آن را ارائه کنید. می توانید ایده اصلی را مطرح نکنید و یک طرح مشابه طرح خود را بگویید.

3_ در زمان مناسب ایده خود را اجرایی کنید

عدم اجرا کردن است نه ایده. گوگل اولین موتور جستجو، فیس بوک اولین شبکه اجتماعی، اینستاگرام اولین محل به اشتراک گذاری عکس و... نبودند ولی در زمان درست با روش درست وارد بازار شدند و از پشتیبانی خود سبقت گرفتند.

4_ ایده خود را سریع تر ثبت کنید

ایده ها را جایی نمی توان ثبت و حفاظت قانونی کرد، بهترین راه حفاظت از ایده ها عملی کردن سریع و وارد بازار کردن سریع و اصلاح مستمر آن است.

5_ با افراد موفق مشورت کنید

از تمام افراد موفق سوال کنید، ایده ها فقط در طی مسیر اجرا است که تکامل می یابند و بهینه می شوند و باید آن ها را گام به گام اجرا کنید و به تدریج زمان و پول اختصاص دهید. سپس برای موفقیت نهایی باید ایده را اجرا کرد.

ما در این مطلب سعی کردیم بگوییم که نگران دزدیده شدن ایده خود نباشید فقط کافی است که راه های حفاظت آن را بلد باشید.

و آخرین نکته را همیشه در نظر داشته باشید، زمانی که ایده ای در ذهن شماست هم زمان در ذهن 6 نفر دیگر هم هست. پس سعی کنید هر چه سریع تر آن را اجرایی کنید. اگر ایده ای در زمینه ی کامپیوتر و نرم افزار دارید می توانید در سایت های کسب و کار مانند HiWork ثبت کنید و آن را به افراد متخصص بسپارید تا طرح شما را پیاده سازی کنند.