یکی از ویژگی های یک کارمند موفق، داشتن انگیزه است. کارمندان خوب اشخاصی هستند که همواره برای رسیدن به موفقیت در تلاش اند. دکتر مارتین سلیگمان، نویسنده ی کتاب خوشبینی دریافته است که رفتار عامل تعیین کننده ی بهتری برای موفقیت است. نسبت به iq، تحصیلات و سایر عوامل. او دریافت که افراد مثبت سالم تر زندگی می کنند و روابط بهتری داشته و در کارشان پیشرفت بیشتری می کنند. همچنین دریافته که افراد مثبت اندیش پول بیشتری هم در می آورند. برای اینکه تبدیل به یک کارمند نمونه و با آینده روشن شوید که مدیران و همکاران همگی دوستتان داشته باشند و محیط کار برایتان دلنشین و دوست داشتنی باشد راهکار های زیر را در طول روز اجرا کنید:

1_ شغلتان را به خوبی یاد داشته باشید و وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهید

هر کاری سختی های خودش را دارد، اگر شغلتان سخت و کم درآمد است باید تلاش کنید و سخت کار کنید تا توانایی خود را افزایش دهید، تا بتوانید جایگاه خود را ارتقا دهید. پیشرفت در یک کار معمولا با انگیزه ی فرد، وفاداری شخص به محیط کارش، میزان تحصیلات او، و استعداد او ارتباط مستقیم دارد. اگر کارمندی تمام این کارها و تعهدات خود را نسبت به کارش داشته باشد پیشرفت می کند.

2_ وقت شناس باشد

سعی کنید همیشه سر موقع به محل کار خود برسید. حداقل ده دقیقه زودتر راه بیفتید این گونه اگر اتفاق غیر منتظره ای در مسیر کار برایتان افتاد باز هم سر وقت تعیین شده می رسید. اگر سر موقع برسید کسی که با شما کار کند معطل نمی شود، پس شکایتی مبنی بر معطلی یا تلف شدن وقت از طرف ارباب رجوع دریافت نخواهید کرد و سابقه تان نزد رئیس خراب نمی شود.

3_ همیشه فعال باشید

برای تبدیل شدن به یک کارمند نمونه باید به قدری فعال باشید که هیچ کاری روی میزتان نماند. کارها را به ترتیب و در نهایت سرعت و دقت انجام بدهید.

4_ سعی کنید اعتماد به نفس خود را حفظ کنید

اعتماد به نفس و آرامش انرژی شما را برای فعالیت در محیط کارتان بیشتر می کند و باعث می شود در نظر دیگران مطمئن و کار بلد به نظر برسید.

5_ تا پایان ساعات کاری به خوبی کار کنید

کارمند نمونه هیچ وقت دقایق پایانی ساعات کاری، محل کارش را ترک نمی کند. اگر در پایان روز وقت اضافه آوردید و سرتان خلوت شد میز خود را سر و سامان بدهید و برای کار های روز بعدتان برنامه ریزی کنید.

6_ قدرشناس باشید

تشکر کردن از همکاران یا رئیستان خوبی شما را می رساند و برای تان احترام می آورد. همیشه به یاد داشته باشید قدردانی از افراد به آن ها انگیزه می دهد تا با جان و دل کاری را که از دستشان بر می آید برای شما انجام بدهند.

7_ حرفه ای عمل کنید

مهم نیست که در چه جایگاهی قرار دارید، مهم این است که در کار خود جدی باشید و بر آنچه که انجام می دهید متمرکز شوید و در هر شرایطی حرفه ای عمل کنید. محل کار جای تفریح کردن نیست، حرفه ای ها قوانین را دنبال می کنند و مودبانه هستند و متعهد رفتار می کنند. اگر عملکرد حرفه ای داشته باشید حتما موفق می شوید.

8_ برای پروژه ها داوطلب باشید

شما برای اینکه دیده شوید باید برای هر کاری که از دستتان بر می آید داوطلب شوید. داوطلب شدن برای انجام کار و مسئولیت های بیشتر ، می تواند منجر به رضایت بیشتر شغلی، عملکرد بهتر کار و شاید حتی جهت 
دهی جدیدی برای حرفه شما شود.

9_ روابط عمومی خوبی داشته باشید

داشتن روابط عمومی مناسب یکی از ویژگی های یک کارمند نمونه است. کارمندان موفق هم با مشتریان و هم با کارمندان دیگر روابط خوبی دارند. داشتن روابط عمومی مناسب باعث جذب بیشتر مشتری و در نتیجه پیشرفت بیشتر شرکت می شود.

10_ انتظارات مدیر خود را بشناسید

در هر مواردی که پیش می آید بهتر است انتظارات مدیر خود را بدانید. اینکه مدیر شما از کارمندش چه انتظاراتی دارد، باعث می شود تا با برآورده کردن انتظارات وی مسیر پیشرفت و ارتقای شغلی خودتان را هموار سازید. همچنین اگر بدانید از وظایفی که به شما محول شده انتظارات چیست، می توانید از دوباره کاری در امان باشید و از ابتدا آنچه مدنظر سرپرست شما هست را انجام دهید.

ما در این مطلب 10 نکته ی اساسی درباره ی کارمند نمونه شدن را بازگو کردیم، با یادگیری آن ها می توانید به راحتی در کار خود پیشرفت کنید و به موفقیت روز افزون برسید.